Trafik
En vigtig opgave på området for regional udvikling er den kollektive transport. Både Region Sjælland og Region Hovedstaden arbejder ud fra en målsætning om at skabe bæredygtige og effektive alternativer, der skal få flere til at vælge bus, tog og cykel frem for bilen.
Derudover arbejder Region Hovedstaden og Region Sjælland tæt sammen for at sikre en god integration med fx samkørsel og delemobilitet samt en glidende overgang mellem busser og tog.
Placeringen af regionernes opgaver vedrørende kollektiv trafik afventer en behandling i Folketinget om med udgangspunkt i anbefalingerne fra Ekspertudvalget om kollektiv mobilitet i hele Danmark.
Busser
Region Sjælland og Region Hovedstaden ejer i dag sammen med regionernes kommuner trafikselskabet Movia. Movia står for indkøb og drift af trafik på hele Sjælland, Lolland, Falster og Møn. Region Sjælland og Region Hovedstaden har ansvar for den regionale busbetjening i hver sin region.
Opgaver forbundet med de regionale busser løses derfor i samarbejde med Movia og i tværgående dialog mellem Region Sjælland og Region Hovedstaden. Regionerne skal bl.a. løbende vurdere, hvordan regionale ruter kan optimeres, om behovene ændrer sig, og hvilke tiltag der er nødvendige for at forbedre infrastrukturen til fremtidens mobilitet.
Region Sjælland og Region Hovedstaden planlægger og bestiller den regionale buskørsel, mens Movia står for den praktiske tilrettelæggelse. På Bornholm planlægger og bestiller Bornholms Regionskommune buskørslen, mens tilrettelæggelsen og driften varetages af trafikselskabet BAT.
Lokalbaner
Region Sjælland og Region Hovedstaden betaler for drift og vedligeholdelse af hhv. 4 og 6 lokalbanestrækninger fordelt ud over de to regioners geografi.
Trafikselskabet Movia er ansvarlige for planlægning af køreplanen og kontraktopfølgning, og Lokaltog A/S udfører selve togdriften og er ansvarlige for anlæg, vedligeholdelse og forvaltning af jernbaneinfrastrukturen.
Hovedstadens Letbane
Region Hovedstaden ejer sammen med 11 kommuner Hovedstadens Letbane, som bliver anlagt langs Ring 3. Letbanens 1. etape fra Ishøj til Rødovre åbner i efteråret 2025, mens 2. etape fra Rødovre til Lundtofte åbner i 2026. Letbanen vil da betjene 29 stationer på en 28 km. lang strækning fra Lundtofte i nord til Ishøj i syd

Pendlerafstand
Pendlerafstand i gennemsnit:
Region Hovedstaden: 15,7 km
Region Sjælland: 28,9 km
Kilde: Danmarks Statistik

Transportkilometer
Transportkilometer dækker over hvor langt hver enkelt borger har transporteret sig i gennemsnit pr. dag i hvert transportmiddel. Dette gælder også selvom transportmiddel deles med andre.
Hvis to personer fx transporterer sig 20km i samme bil, vil det samlede transportarbejde dermed være 20km pr person.
Bil:
Region Hovedstaden: 19,9 km
Region Sjælland: 38,8 km
Bus:
Region Hovedstaden: 1,0 km
Region Sjælland: 0,6 km
Cykel:
Region Hovedstaden: 2,0 km
Region Sjælland 0,9 km
Tog:
Region Hovedstaden: 3,8 km
Region Sjælland: 4,5 km
Kilde: Transportvaneundersøgelsen, 2023.
Opdateret fredag den 19. sep. 2025