Akutberedskab og akuttelefon
Akutberedskaberne i Region Sjælland og Hovedstaden koordinerer regionernes præhospitale indsatser. De sikrer hurtig og kvalificeret indsats ved akut opstået sygdom og skade.
De to regioners forskellige befolknings- og geografiske forhold afspejles i beredskabernes organisering. Samtidig varierer metoderne for opgørelse af responstid og kørsler, hvilket gør direkte sammenligning vanskelig. Inden for hver region er der forskelle i geografisk dækning, som påvirker responstiden lokalt. Begge regioner navigerer systematisk med at styrke indsatsen – bl.a. gennem teknologi, forbedret visitation og koordination med andre beredskaber.
Alle borgere har adgang til regionale akuttelefoner: 1813 i Region Hovedstaden og 1818 i Region Sjælland. De to akuttelefoner er organiseret på forskellige måder for at adressere de to regioners unikke behov, men de fungerer begge som centrale indgange til akut sundhedsfaglig hjælp.

Akutopkald
Opkald og ventetider til Akuttelefonen 1813 i Region Hovedstaden, og Lægevagten 1818 i Region Sjælland, pr. år i perioden 2022-2024.
2022
Region Hovedstaden:
Antal besvarede opkald: 884.665
Median-ventetid (min.): 07:16
Region Sjælland:
Antal besvarede opkald: *
Median-ventetid (min.): *
2023
Region Hovedstaden:
Antal besvarede opkald: 919.296
Median-ventetid (min.): 02:57
Region Sjælland:
Antal besvarede opkald: 327.889
Median-ventetid (min.): 10:41
2024
Region Hovedstaden:
Antal besvarede opkald: 869.568
Median-ventetid (min.): 03:51
Region Sjælland:
Antal besvarede opkald: 308.447
Median-ventetid (min.): 12:11
*Anm: Region Sjælland har drevet lægevagten siden oktober 2022. Det er ikke muligt at oplyse data for perioden 2020-2022.
Kilde: Region Hovedstaden og Region Sjælland.
Opdateret fredag den 12. sep. 2025